Over emigratie en complotten

 

“Emigratie, toverwoord van deze tijd”, schrijft journalist Jan D. Rempt in 1947. Na de oorlog bevordert de Nederlandse regering op volle kracht de emigratie. Veel mensen hoeven niet te worden aangespoord. Ze zien zelf geen toekomst in Nederland. Het land raakt te vol, vinden ze. Weliswaar is er voor bouwvakkers genoeg werk, de wederopbouw is in volle gang, dat geldt voor lang niet elke sector. Bovendien duikt er na het vertrek van de nazi’s direct een nieuw spook op. Dat heet communisme.

Emigratie en complottenAls eerste gaan de boerenzonen, want het ontbreekt hier aan voldoende landbouwgrond. In Canada, en elders, lonken de weidse akkers. Een van de emigranten is Tonny Hoebergen uit Deurne in de Brabantse Peel.  Als zijn ouders en tien broers en zussen hem in 1949 achternareizen, naar het verre Nieuw-Zeeland, “beheert hij al een farm met 120 koeien en 80 varkens”, aldus een trotse moeder Ciska.

In het jaar dat Tonny vertrekt, 1948, wil een derde van de tien miljoen Nederlanders weg, aldus een enquête van het dan nog jonge bureau NIPO. Het zal voor de meeste mensen bij een wens blijven. Journalist Rempt wijkt wel uit, naar Australië.

In de nieuwe uitgave van Historisch Nieuwsblad (juni 2024) mijn verhaal ‘Weg uit het volle Nederland’.
In hetzelfde magazine mijn interview met de Leidse hoogleraar Nadine Akkerman: ‘Je komt overal complotten tegen’.

Spionage

Akkerman schreef samen met Pete Langman een boek over Engelse spionagetechnieken in de zestiende en zeventiende eeuw. Spycraft heet het. Het schrijversduo probeerde de technieken zelf nog eens uit. Niet de moordcomplotten, wel het gebruik van onzichtbare inkt, vervalsen van zegels én de truc met het ei.

Mocht de naam Akkerman ergens door het hoofd zweven…. in 2021 haalde ze de wereldpers nadat ze met andere onderzoekers erin was geslaagd om met CT-scan en computer een ongeopende brief uit de zeventiende eeuw leesbaar te maken zonder de zegels te verbreken.

Het juni-nummer van Historisch Nieuwsblad ligt nu in de schappen (en bij abonnees in de bus). 

 

 

 

XXXX

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.